Reviews

Easy peasy kookboek review

IMG_5191

Easy Peasy is een kookboek voor ouders van kinderen van 0 t/m 4 jaar. 175 pagina’s met recepten die naast gezond en lekker ook gemakkelijk te maken zijn. Mocht je even geen idee hebben wat je op tafel moet zetten dan is dit een ideaal boek om er even bij te pakken.

Claire van den Heuvel en Vera van Haaren, de bedenkers van het easy peasy kookboek en de website Bleubelle hebben in 2014 dit jammie boek uitgebracht. Zoals beschreven in het boek: Easy Peasy is een kookboek voor ouders van de allerkleinsten (0-4). Bomvol recepten die naast gezond, voedzaam en smaakvol ook gemakkelijk te maken zijn. Ook geeft dit boek inspiratie en houvast om slimme keuzes te maken en zo je baby, dreumes of peuter een gezonde basis te geven.

Zelf eten maken voor je baby of dreumes is niet heel moeilijk, maar met een recept erbij lukt dat ene gerecht net wat beter. Met 80 recepten in dit kookboek zit er voor elke ouder wel iets bij om te maken. Je kindje een gezonde basis meegeven is wat ik, maar ook elke moeder wil. Vanaf dat eerste hapje is het mogelijk om een  kind met veel en gezond voedsel kennis te laten maken.

IMG_5267-1

Het boek

De hoofdstukken in dit boek zijn duidelijk ingedeeld, en zo is het makkelijk om dat ene recept te vinden. De recepten zijn ingedeeld naar leeftijd, en er is een hoofdstuk speciaal voor de zwangere vrouw, en mama’s die borstvoeding geven. Voor elke leeftijd zijn er ontbijt, lunch en avond recepten te vinden. Daarnaast uiteraard nog de tussendoortjes, en de gezonde snacks. Het boek gaat uit van de 7 food rules, maar deze Rules zijn geen regels die je moet uitvoeren. Ze zijn genoemd in dit boek om je een houvast te geven bij het eten maken, en eten geven.

7 food rules:

1. Gun je kind die goede start: Jij legt de basis!
  2. Niet vullen, maar voeden
  3. Kies voor vers, onbewerkt en suikervrij
  4. Green up!
  5. Je hoeft niet perfect te zijn, wel goed voorbereid
  6. Maak van eten een rustig ritueel: Aan tafel!
  7. Voorkom emo eten

Bovenstaande foodrules zijn helemaal mijn ding.  Nummer 6 is voor mij heilig! Eten is bij ons een rustig ritueel, en dit betekent samen genieten van het eten en het samenzijn. Het boek zelf bevat veel recepten en de meest prachtige foto’s. Nu kan ik vooral genieten van de prachtige foto’s, maar ik weet ook wel dat het bij mij er niet zo mooi zal uitzien. Maar lekker zal het eten daarentegen wel zijn.

IMG_5294-1

De recepten

De recepten zijn net als de titel van het boek lekker makkelijk. Onze favorieten zijn de havermout in de ochtend, vooral omdat we dit al doen met onze kleine man. En natuurlijk mogen de Easy Peasy popsicles  (oftewel vers fruit ijs) niet ontbreken. Banaan mango tango is wel heel lekker! En de kleine dreumes zal dit in ieder geval zeer waarderen. Zodra het zomer is even wat ijsvormpjes kopen en invriezen maar. Heerlijke ijsjes de hele zomer lang! Ben je toch bezig, maak dan ook eens de regenboog fruitmatjes. Die zal je kindje helemaal lekker vinden, en mama en papa ook.

IMG_5271-1

Natuurlijk zijn ijsjes heel lekker, maar er moet ook gewoon worden gegeten. En voor de avond maaltijden zijn er meer dan genoeg recepten te vinden in dit boek. Onze favoriet is de Mac& Tuna. Zo lekker dat je het als volwassene ook best even lekker kan mee eten. Lust je kindje geen doperterwten dan doe je er wat andere groente bij. Dat is het fijne aan de recepten in dit boek. je kan ze aanpassen naar de smaak van jouw kindje.

IMG_5281-1

Mijn mening

Dit kookboek is voor mij een perfect kookboek. Gezonde, voedzame recepten van zoveel mogelijk biologische producten. De recepten zijn niet moeilijk te maken, maar sommige ingrediënten zijn niet altijd te koop in de gewone supermarkten. Dat betekent even de natuurvoedingwinkel opzoeken. In deze winkels kun je vaak wel alle ingrediënten vinden. Ben je op zoek naar een boek met gezonde, voedzame recepten dan is dit zeker een aanrader!

IMG_5311-1

You Might Also Like